2013. december 12., csütörtök

Tojásmentes zsemle


 
Nem szereted a paleo kenyereket, mert tojás ízük van? Allergiás vagy a tojásra? Utálod a lenmagot? Itt a megoldás!
Mire jó, ha nincs otthon tojás? A legjobb új recepteket gyakran a „véletlen” szüli. J
2 dkg útifű maghéj
1,8 dl víz
½ kk. só
1 tk. sütőpor
3 dkg szezámliszt
3 dkg dióliszt
1-2 ek. olaj
1 ek. chia mag
1 ek. fitPaleo dióvaj
 
Az útifűmaghéjból és a vízből zselét készítünk, és összegyúrjuk az összes többi hozzávalóval. A tészta nyersen kicsit több, mint 30 dkg volt, ebből készítettem hat kis bucit. 200 fokos sütőben sültek, 25 percig. A bucik sülés közben legalább kétszeresére duzzadtak és az állaguk nagyon kellemes, ruganyos-puha. Hű, de izgi. És nagyon finom!
 

63 megjegyzés:

  1. Kedves Elmira!
    Diólisztet hol lehet beszerezni, nem találok sehol.. illetve makadámdió lisztet igen, de gondolom ez nem abból van. Mit lehetne helyette használni? Esetleg simán a darált dió jó?

    VálaszTörlés
  2. Kedves Lizi, A dióliszt a paleocentrum.hu terméke volt, de most néztem végig és sajnos én sem találtam a jelenlegi kínálatban. Lehet helyettesíteni darált dióval, de egy kicsit több kell majd belőle, kb. kétszerese mennyiség.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Elmira!
    Igazán jól hangzik és néz ki bár se a tojással, se a lenmagliszttel nincs gondom. A diónak az ízét viszont utálom. :) Elképzelhető, hogy ugyanezekkel a mennyiségekkel lenmagliszttel és mandulavajjal helyettesíthető a dió rész? Pláne, ha ahogy Lizi is írta, nehéz diólisztet kapni.
    Nagyon köszönöm és további jó kísérletezést! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen :) Esetleg napraforgóbél lisztet is lehetne használni a dió helyett? Nagyon szeretném ha hasonlítana az "ízhatás" az eredetire.. mindenféle lisztem van csak dió nincs.. viszont a lenmagliszt ízét nem szeretem szóval azzal nem szeretném helyettesíteni. Előre is köszönöm a segítséget.

      Törlés
    2. Azzal biztos nagyon finom lenne. Tegyen hozzá egy csipet aszkorbinsavat, hogy ne zöldüljön meg.

      Törlés
    3. Nagyon köszönöm !

      Törlés
  4. Kedves Eszter!

    Persze, nyugodtan ki lehet váltani ezeket az alapanyagokat.

    VálaszTörlés
  5. Ha dióliszt nem kapható a jelenlegi paleo-áru palettán, akkor miért is készül belőle bármilyen termék ?
    Köszönöm. Bora

    VálaszTörlés
  6. Kedves Bora, nem szkennelem folyamatosan, hogy ki, mit, mikor árul és mikor nem, ősszel újra volt, nagy örömmel be is jelentette a paleocentrum. Nálam meg éppen van még egy kevés a mélyhűtőben. Annyira azért nem nagy probléma valami mással helyettesíteni. Ma megcsináltam ugyanezt 4 dekával több szárazanyaggal, tökmagliszttel és kókuszreszelékkel, úgy is isteni volt.

    VálaszTörlés
  7. Szerintem a paleo "irányadóktól" elvárható, hogy a pellet, nem pellet mennyiségeket is megírják - nekünk. Elég szűk ez a piac, mi felhasználók meg megérdemeljük, ez nem olyan nagy dolog. Legalábbis én ezt gondolom. Bora

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Keves Bora! A Margit körúti Bioboltban (http://bio-barat.hu/) is szokott lenni dióliszt.
      Egyébként meg szerintem nem hálátlankodni és követelőzni kéne, hogy a bloggerek nem próbálnak ki minden receptet végtelen variációban (az összes pellet-liszt különféle kombinációit, darált magokat, tojással, tojás nélkül, stb), hanem örülni, hogy nyilvánosan és ingyenesen közzéteszik a munkájuk és kisérletezésük eredményét.
      Szerintem nem "érdemeljük meg", mert itt felhasználóként vendégek vagyunk, nem vevők. Semmivel nem támogatjuk a bloggerek erőfeszítését, legfeljebb köszönettel és udvarias szavakkal, úgyhogy ez lenne az elvárható minimum. Ha Ön megvesz egy szakácskönyvet, attól annyi az elvárható, hogy a receptek pontosak legyenek, könnyen követhetők, és hibátlanul működjenek, de a "99 egytálétel" szakácskönyvben sem fogja ott találni minden receptnél, hogy "ha nem kap marhát, ennyi disznóhússal helyettesítse, és csökkentse ennyivel a zsiradékot".
      Az pedig, hogy az alapanyagokból éppen mi hol kapható, végképp nem a recept szerzőjének a felelőssége, az már tényleg csak extra odafigyelés, ha megírja, hogy milyen beszerzési forrásokat tud. Vagy egy nyomtatott szakácskönyvön is számon kéri, hogy miért szerepel benne fácánleves, amikor nem is lehet a szupermarketben fácánt kapni?

      Törlés
    2. Bori, a számból vetted ki a szót! Örüljünk (és köszönjük meg), hogy vannak, akik nem csak kísérletezgetnek (ahogy én is), de meg is osztják a "nagyérdeművel", hogy mire jutottak... Köszönöm Elmira! Tegnap kiderült este, hogy ma nem lesz alkalmam főzöcskézni, de beülni se sehova, így összedobtam ezeket a bucikat, hogy lehessen szendvicset vinni! Isteni finom ÉS sokkal kevesebb pepecselés, rövidebb idő, mint a fehérjehabbal készülteknél! :) Örök hálám! :)

      Törlés
  8. Kedves Bora, a magliszt/őrölt mag arány általában úgy működik, hogy ha mondjuk 3 dkg kell a maglisztből, akkor ennek kb. a duplája az őrölt magból. Ha csak magliszttel készül valami, akkor egy kis zsiradékot is kell hozzáadni, különben könnyen száraz lesz az eredmény.

    VálaszTörlés
  9. Kedves Elmira,
    Dióliszt+dióvaj=dió. Nem lehet akkor darált dióval elkészíteni ezt a kenyeret, muszáj külön megvenni ezt a két alapanyagot? Vagy nem ugyanaz a dió+olaj arány, mint a közönséges dióban?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves MH,
      utálom a diót, így mandulából csináltam, de ahogy mandulalisztet is én magam csinálok (liszté darálom a mandulát), úgy mandulavajat is, amikor 12 percig darálom ugyanazt a mandulát. Tehát nekem nem egyértelmű, hogy a dióliszt és dióvaj egész dió lenne. A két rész más állagú és így másképp is viselkedik. Mindenesetre nagyon finom lett.

      Törlés
    2. Kedves Eszter! a dióliszt itt a pelletet (olajtalanított verzió), a dióvaj pedig a pellet mellett keletkező, a dióból kivont olajat jelenti. Amit te csinálsz, az diókrém, az tartalmazza a pelletet és a vajat együtt.

      Törlés
  10. Természetesen úgy is el lehet készíteni. Összesen kb. 8 dkg darált dió plusz a szezámliszt legyen a szárazanyag.

    VálaszTörlés
  11. Kedves Elmira,

    Épp sütés alatt áll nálam a fenti zsömle, de szeretném megkérdezni, hogy jól jártam-e el a készítés során: az útifű maghéjat meddig kell áztatni a vízben? Ugyanis én hagytam pár percet, ekkor egy nagyon masszív kocsonyát kaptam, amibe a többi hozzávalót szinte alig tudtam belegyúrni...., a vége pedig egy annyira ragacsos massza lett, amiből több maradt a kezemen mint a keverő edényben. Normális ez az állag? hogy ennyire ragacsos? vagy valamit elrontottam? (én a diólisztet mandula liszttel, a dióvajat pedig mandula vajjal helyettesítettem:-))

    Köszönettel:
    Mia

    VálaszTörlés
  12. És még egy kérdés az előző levelemhez:: a sütési hőfok alsó/felső sütésen vagy esetleg hőlégkeverésen érvényes?

    Köszönettel: Mia

    VálaszTörlés
  13. Kedves Mia, igen, ragad a massza, vizes kézzel érdemes vele dolgozni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Elmira, nagyon köszönöm a választ!
      Idő közben megsültek a zsömlék még tegnap este, és bevallom, frenetikus élményt okoztak!!!:-) Ezeddig a legjobb, legízletesebb paleo kenyér amivel valaha találkoztam!
      Nagyon köszönöm hogy megosztottad velünk a receptet:-):-)

      Mia

      Törlés
  14. Hát ez tökéletes! Dióliszt helyett lenmaglisztet, dióvaj helyett tökmagvajat tettem bele és fenomenális! A kenyerek, amiket eddig próbáltam, rettenetesek voltak, főleg ehhez képest. Nagyon örülök, hogy megosztottad ezt a receptet, tényleg! :)

    VálaszTörlés
  15. Kedves Zsófa, számomra is reveláció volt, hogy tojás nélkül kenyérszerűbb kenyeret lehet sütni. Örülök, hogy ízlik!

    VálaszTörlés
  16. 3 napja paleózom / 61 éves kövér férfi, aki a kenyeret is kenyérrel
    ette !/, ez a zsemle megtérített egyenlőre ! Nagyon köszönöm !
    István

    VálaszTörlés
  17. Kedves István! Ennek szívből örülök! Csak így tovább! Elmira

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Elmira !
      Ön az ötletadó, mi szerintem tovább fejlesztettük, közreadom
      hátha másnak is ízlik. Nejem mandula liszttel nagyon finomat sütött.Jött az ötlet, egyikbe füstölt kolbász, a másikba bacon/elő sütve/ darabkákat tetettem a nyers tésztába. Önálló étel pl. egy teával.Finom és paleo.

      Törlés
  18. Kedves Elmira! Segíts!!! Ma megpróbáltam megsütni a zsemléket.Szárazanyagnak makadámiadió lisztet és mandulalisztet használtam, minden más azonos volt. Sülés közben gyönyörûen feljöttek a bucik, de mikor kivettem, összelapultak. Alul-felül vékony rétegben megsült a tészta, középen csak levegô volt. Nem ruganyos, nem is hasonlít a képre, inkább kicsit olyan, mint a pita kenyér. Mit rontottam el? Köszi a segítséget: Kati

    VálaszTörlés
  19. Kedves Kati! Lehet, hogy a makadámdióliszt kicsit másképp viselkedik. Ha kettévágod őket, és a sütőben megpirítod, még mindig isteni pirítós kenyered lesz. Próbálj picit több szárazanyaggal dolgozni a következő sütésnél, én is kísérletezek még mindenféle alternatívával, mostanában 1 dkg low carb tápióka keményítőt is adok hozzá. Nem is rossz ötlet a pita! Töltsd meg valami finomsággal!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, megpóbálom több magliszttel. Lehet, hogy az volt a gond ... Majd beszámolok :)

      Törlés
  20. Kedves Elmira!
    Abban szeretném a segítséget kérni, hogy - lévén van egy nagyon jó kenyér receptem, amibe azonban 4 tojás kell, ezáltal nagyon tojás ízű és szagú, egyébként viszont nagyon finom lenne - általánosan lehet-e helyettesíteni a tojást útifű maghéjjal, és ha igen, akkor 1 tojást kb.hány gramm maghéj és víz kombóval lehetne pótolni? Tettél már kísérleteket ilyen irányban?

    Előre is köszönöm a segítséged:
    Mia

    VálaszTörlés
  21. Kedves Mia, pontosan nem tudom megmondani, de kb. 2 dkg útifűmaghéj és 2 dl vízzel lehet sütni egy szép adag kenyeret. Érdemes lenne inkább zsömle formátumban, mint egyben egy egészet, de azt is ki lehet próbálni.

    VálaszTörlés
  22. Kedves Elmira !
    Mi a véleménye a Lupinliszt/csillagfürtliszt/ használhatóságáról ?
    Paleo egyáltalán ?

    VálaszTörlés
  23. Kedves István, nincs ellenjavallat, lehet használni, de csak keverékekben, kis mennyiségben érdemes. Lupinrostnak is hívják, gluténmentes lisztkeverékekben szokták használni "állományjavítónak".

    VálaszTörlés
  24. Kedves Elmira! Esetleg meg tudna adni az osszes alapanyag mennyisegeit "evokanal" vagy "bogre" mertekben? Koszonettel: Alinko

    VálaszTörlés
  25. Sajnos nem, én nagyon megszoktam, hogy mindig mérleggel dolgozom.

    VálaszTörlés
  26. Azert ha legkozelebb kesziti ezt a receptet es emlekszik ra, valamint epp van ideje, akkor kerem szepen merje le bogrevel/evokanallal is a diolisztet, a szezamlisztet es az utifu maghejat. Mar ketszer probaltam megcsinalni es sajnos egyszer sem sikerult, vekony tallerok lettek, amik odaragadtak a sutopapirhoz :( Koszonom elore is!

    VálaszTörlés
  27. Én mérleggel porcióztam ki a recept szerint a hozzávalókat már háromszor, de nekem is csak tallérok lettek. Az íze nagyon jó volt, de közel sem szemle alakra hajazott. Hol ronthatom el?

    VálaszTörlés
  28. Mostanában más alapanyagokkal kísérletezek kenyérügyben, mert a magam számára mindenképpen csökkenteni szeretném az olajos mag/dióféle bevitelt, így pillanatnyilag nem sütöm ezt a zsömlécskét. Próbáljatok hozzátenni még pluszban kb. 3-4 dkg szárazanyagot, és úgy megsütni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Elmira!
      Ha összeadom a mennyiségeket 16-18 dkg.jön ki.Hogyan lesz ebböl "több mint 30 dkg."massza? Igy nem merek hozzákezdeni,pedig nagyon ennék valami Jó kenyérfélét!
      Üdvözlettel: Zaza56

      Törlés
  29. Kedves Zoltán, A víz önmagában kb. 18 dkg, és ehhez jön az összes többi összetevő. Higgye el, jól mértem, miközben dolgoztam. Ha kicsit több szárazanyagot tesz bele (kb. 2-3 dekával), akkor könnyebb lesz elkészíteni.

    VálaszTörlés
  30. Köszönöm a biztatást,holnap kipróbálom,majd megirom az eredményt!

    VálaszTörlés
  31. Kedves Elmira!

    Nagyon tetszik ez a recept csak azt szeretném kérdezni, hogy a chia magot mivel lehetne helyettesíteni? Errefelé nem lehet kapni, még sosem vettem, még nem is láttam ilyet :). (csak ne szezámmaggal). Ha volna valami ötlete, örülnék nagyon.
    Köszönöm:
    Erika

    VálaszTörlés
  32. Egyszerűen ki lehet hagyni. Mindkét lisztből kicsit többet kéne tenni, úgy könnyebb lesz megsütni.

    VálaszTörlés
  33. Kedves Elmira!

    Köszönöm szépen, akkor úgy fogom csinálni.
    Nagyon jó az egész blog, én is hálás vagyok a sok hasznos receptért! Teljesen egyetértek amit Bori 2013. december 17. 9:34-kor, és mások is írtak.
    Köszönjük az önzetlen segítséget és tanácsokat. :)
    Üdv:
    Erika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erika!

      Köszönöm a kedvességét, azért van a blog, hogy segítsen a mindennapokban.

      Törlés
  34. Ma végre megértettem, mit is kell csinálni ezzel az útifű maghéjjal, és ezzel elnyerte a bocsánatomat (egy ilyen drága dolog és minden próbálkozásnál csődöt mondott! Persze csak úgy hozzádobtam az alkatrészekhez, általában nem is elég sokat, és nem előre vízzel kevertem :D Valaki ajánlotta, hogy próbáljam ki lazításként, de nem részletezte :D)
    A zsömle fantasztikus, hihetetlen, nagyszerű, imádnivaló, le vagyok nyűgözve, ahogy a családom is :)
    Nagyon hálás vagyok! Már elegem volt a tojásízből és a tömörre sikerült kenyérfélékből :) És nagyon régóta nem eszünk valódi kenyeret, fel-fellángol a hiánya, szóval ki kellett találni valamit...
    Ráadásul lett egy új baba a családban, aki imádja a kenyeret, szinte csak azt, igaz, ő a tömör, keményeket is örömmel befalja, de azért ezt csócsálni egészen más élmény volt!

    Egyébként szezámliszt és napraforgó voltak az alaplisztek, és kendermagliszt + egy kicsi gesztenyeliszt került még bele, mert ez volt itthon. Olajat sem találtam, a zsírból elegünk van épp, úgyhogy kókuszzsírt melegítettem hozzá.
    A gyúrogatás során túl ragacsosnak tűnt, így dobtam rá azt az egy csapott evőkanál kendermaglisztet. Az aszkorbinsavat is megfogadtam!

    Szóval köszönöm, nagyon! Nem vagyok valami konyha-varázsló, de ezzel a recepttel igazán ügyesnek éreztem magam!

    VálaszTörlés
  35. Kedves Kata, ennek szívből örülök, csak így tovább!

    VálaszTörlés
  36. Teljesen egyetértek ásmánykatával, akár én is elmondhattam volna ezeket, mert az útifűmaghéjat eddig csak hozzákevertem a többi alapanyaghoz, és így egy tömör, ragacsos masszát csinált belőle, szinte mindig elrontotta. Pedig nekem nagyon jó hatással van az emésztésemre....khmmm, és végre el tudom használni, eddig alig mertem. Annyira örülök!
    És annak is, hogy nem kell bele tojás, úgysem szeretem a kenyérbe belesütött tojást, inkább külön.
    Én csak szezámliszttel és dióval csináltam, a chia-magot is azzal pótoltam, ahogy Elmira javasolta, és így is nagyon jó!

    Kata vagy Elmira, minek az aszkorbinsav? Nem találom, hol volt róla szó, a hozzászólások között sem.
    Még azt szeretem nagyon Elmirában, hogy mindig mindenkinek válaszol, még akkor is, ha csak megköszönjük a receptet. Nagyon lelkiismeretes :)
    Hálával és szeretettel:
    Erika

    VálaszTörlés
  37. Kedves Erika, örülök, hogy most már tiszta az útifűmaghéj használata. Aszkorbinsavat én napraforgólisztes receptekhez szoktam adni, mert különben bezöldül a tészta. Az aszkorbinsav antioxidánsként működik és megakadályozza a zöldülést.

    VálaszTörlés
  38. Kedves Elmira, köszönöm, értem, szóval csak a napraforgólisztnél van ennek jelentősége. Vajon más darált magoknál, magliszteknél nem volna jó a használata, arra gondolok, hogy mint antioxidáns, "egészségesebb" lesz-e a tőle vajon a zsömle, süti?
    Üdv: Erika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem igazán, inkább szedni érdemes a C vitamint minden nap.

      Törlés
  39. Ja, igaz, hiszen a hőkezelés úgyis tönkrevágja a C vitamint benne.
    Köszönöm szépen! Persze, szedem :)
    Üdv: Erika

    VálaszTörlés
  40. Nagyon örülök a tojásmentes receptnek, de sajnos diólisztem nincs itthon. Mivel tudom helyettesíteni? Válaszát előre is köszönöm, szép napot kívánok: Szilvi

    VálaszTörlés
  41. Kedves Szilvi,
    Mandulával, szezámliszttel, lenmagliszttel, makadámdióliszttel.

    VálaszTörlés
  42. Kedves Elmira!
    Megsütöttem a zsemlét szezámliszt mellett lenmaglisztet hasznaltam.nagyon finom lett!Szerinted mennyi ideig eltartható?nekem a 3. napon ( nem volt hűtőben) a felszínén lévő chia magoknál elkezdett penészedni :( Esetleg a hosszabb sütési idő segíthet?olvasam,hogy valaki 1 órán át sütötte és ropogós lett.Hálás köszönet a receptért!!
    Egy lelkes olvasód :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, megpróbálhatod tovább sütni, illetve hodeg helyen tartani és fogyasztás előtt átmelegíteni.

      Törlés
    2. Igen, megpróbálhatod tovább sütni, illetve hodeg helyen tartani és fogyasztás előtt átmelegíteni.

      Törlés
  43. Kedves Elmira,
    Nem volt sajnos idom a teljes hozzaszolast elolvasni. Azzal kuzdok a zsemle kapcsan h egeszen hamar oriasira megno. Igy kapok egy orias kuljesu zsemlet, es szinte semmi nem karad a belsejeben mar “anyag”, ami marad az meg folyos. Szoval mint egy nagy labda belul “semmivel” . Izre nagyon finkn ami “marad belolle. Szeretnen kitalalni mit ronthatok el?
    Legkevereses sutomodot hasznalok. Ez lehet a gond?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbálja meg azt a megoldást, hogy hozzáad még kb. 5 dkg lisztet a keverékhez. Ez a recept 5 éves, azóta rengeteg új alapanyag van, kenyérliszt keverékeket is beleértve. A manióka liszt egy jó semleges ízű liszt pl., de ha szereti a gesztenyelisztet, az is lehet finom.

      Törlés